Čaro spočíva
vo výhodách,
ktoré získate.


Zistite, prečo sa oplatí byť našim klientom.



Viete ako ušetriť?




Zistite, ako ušetríte vďaka našim službám.



Čo všetko ma čaká?




Pozrite sa krok za krokom čo vás čaká a neminie na ceste k novému domovu.

Čaro spočíva vo výhodách, ktoré získate.


Zistite, prečo sa oplatí byť našim klientom.

Komplexnosť služieb bez obmedzení


  • najbezpečnejší prevod majetku na Slovensku
  • všetky služby spojené so zápisom, výmazom a zmenou v katastri nehnuteľností na jednom mieste
  • efektívne zabezpečenie všetkých potrebných služieb – minimalizácia času potrebného na splnenie túžby klienta po novom domove - pravidelné informovanie klienta o jeho prípade,

Garancia odbornosti a bezpečnosti


  • len overení špecialisti, ktorí sú odborníkmi s vynikajúcou praxou vo svojej oblasti
  • vzájomná spolupráca všetkých potrebných odborníkov (napr. znalec, geodet, advokát, notár, projektový manažér)
  • vysoká efektivita práce na vašom prípade vďaka okamžitej výmene informácii a dokumentov medzi jednotlivými spolupracujúcimi odborníkmi
  • bezpečnosť vďaka garancii odbornosti príslušnej legislatívy


Najbližšie k vám


  • Pôsobíme na celom území Slovenskej republiky:
  • 8 krajov
  • 79 okresov
  • 140 miest
  • 2927 obcí

Aj zložité veci sú vďaka nám jednoduché


  • rýchlo Vás oboznámime s konkrétnymi náležitosťami
  • komunikujeme spoločne efektívne vďaka online podpore
  • nepotrebujete chodiť na žiadnu pobočku - potrebné informácie nám dodávate emailom z pohodlia vášho domova
  • všetky potrebné úrady obeháme za vás

Viete ako ušetriť?


Zistite, ako ušetríte vďaka našim službám.

Služby Vám zabezpečíme v najkratšej možnej dobe a vy sa zatiaľ môžete s kľudom venovať príjemnejším veciam


Ako náš klient už nebudete musieť:

  • vyhľadávať úradné hodiny príslušných inštitúcií
  • riešiť dovolenku v práci na vybehanie potrebných náležitostí
  • absolvovať nekonečné návštevy úradov,
  • čakať v radoch na podateľniach katastrov
  • musieť chodiť po poštu
  • študovať príslušnú problematiku na webe, vyhľadávať informácie z rôznych zdrojov a následne ešte overovať ich pravdivosť na príslušných úradoch a v inštitúciách
  • prosiť o rady svojich známych a priateľov – zachováte si určitú intimitu
  • stretávať sa s rôznymi odborníkmi z rôznych oblastí pre zistenie si potrebných informácií a následne pre zabezpečenie služby
  • zabezpečovať dodanie vypracovaných dokumentov rôznym odborníkom a špecialistom na ich ďalšie spracovanie (geodet znalcovi, znalec advokátovi, ...); resp. úradom

Ohromná časová úspora

Relatívne často sa stáva, že kataster preruší konanie. V tom prípade sa zápis zmien do katastra nehnuteľností naťahuje o niekoľko týždňov až mesiacov.

S nami vám nehrozí zdržiavanie zápisu do katastra nehnuteľností

  • za nedodanie dokumentov
  • za dodanie nesprávnych dokumentov
  • za nesprávne či nekompletné podanie na kataster

Ako sa dozviem viac?

Konzultácia cez telefón

Chcete vedieť, akú sadzbu by ste mohli dostať, alebo sa na niečo opýtať? Nechajte nám číslo a my vám zavoláme, vypracujeme nezáväznú ponuku alebo dohodneme stretnutie v pobočke.

Čo ma čaká krok za krokom?

1. Konzultácia a podanie žiadosti

– dajte nám o sebe vedieť – telefonicky alebo prostredníctvom nášho kontaktného formuláru
– prekonzultujeme s vami váš prípad
– vyplnením online formuláru si požiadate o konkrétne služby, hneď získate predbežnú cenovú ponuku
– oboznámime vás, aké dokumenty budete potrebovať, aby bol váš prípad vyriešený v čo najkratšom čase

Tip:
Vyplňte náš kontaktný formulár, následne sa vám ozve náš špecialista, s ktorým dohodnete všetko potrebné. Celé to bude trvať približne 10 minút. Tomu hovoríme efektivita práce!

2. Dodanie potrebných dokumentov a informácií

Podľa toho, o akú službu máte záujem, budeme potrebovať napríklad:

– zmluvy
– návrh na vklad do katastra
– geometrický plán
– znalecký posudok
– ďalšie

Tip:

Vaše aktuálne dokumenty prejdete s našim špecialistom. Tie, ktoré sú relevantné, môžete použiť, všetky ostatné pre vás zabezpečíme my. Rovnako ako aj ich následné doručenie príslušnej inštitúcií či konkrétnemu úradu.

3. Podanie žiadosti vrátane kompletných dokumentov na príslušný úrad

– príprava na bezchybné podanie – kompletizácia potrebných dokumentov a ich opätovná kontrola
– podanie žiadosti na príslušnom úrade (vrátane všetkých potrebných dokumentov)
– úhrada všetkých správnych poplatkov a nákladov

Tip:

Ani s podaním žiadosti o vklad do katastra nehnuteľností sa trápiť nemusíte. Nechajte to na nás, my zabezpečíme všetko potrebné tak, aby vklad a následný zápis nehnuteľnosti do katastra prebehol v najkratšom možnom čase.

4. Doručenie rozhodnutí úradov vrátane príslušných dokumentov

– priebežná komunikácia s úradmi a odborníkmi
– priebežné doručovanie a preberanie písomností
– priebežné riešenie prípadných situácií

Tip:

Komunikácia s úradmi môže byť náročná. Dovolať sa je niekedy skutočne náročné. Ako náš klient si však tieto zbytočné stresy vyrábať nemusíte. Všetku potrebnú komunikáciu riešime za vás.

Pozemkové úpravy



Špeciálne geodetické práce, špeciálne kartografické práce

Digitálna mapa mesta




Odpovede na Vaše otázky



KATASTER NEHNUTEĽNOSTÍ - REGISTER, KTORÝ (NE)POZNÁ KAŽDÝ

Veľká väčšina z nás sa už s pojmom kataster, prípadne kataster nehnuteľností, vo svojom živote stretla. Kataster využívame pri kúpe či predaji nehnuteľností, pri zmene vlastníctva dedením či darovaním, pri zápisoch vecného bremena, pri výmaze tiarch, ale napríklad aj v prípade, ak chceme zistiť informácie týkajúce sa konkrétneho pozemku. Portál kataster.sk je nový katasterportál, ktorý vznikol, aby dal praktické odpovede na otázky ľuďom, ktorí vyhľadávajú informácie o katastri, „ľudskou rečou“ a nie len odborne znejúcimi výrazmi citujúcimi zákon. Kataster.sk je praktickým pomocníkom vo svete práv k nehnuteľnostiam, je to užitočný katasterportál, vďaka ktorému sa rýchlo zorientujete a miesto, kde nájdete odpovede, návody či postupy, ktoré ste hľadali. Jednoducho povedané, kataster.sk je portál, kde na jednom mieste nájdete všetky služby týkajúce sa prevodu majetku, zápisu do katastra nehnuteľností a zmlúv s tým spojených, znaleckých posudkov, geometrických plánov a podobne, a to od bezplatných šablón, informácií a vzorov až po platené služby najvyššej úrovne, napríklad našu jedinečnú službu najbezpečnejšieho prevodu majetku na Slovensku.


Služby portálu kataster.sk

  Najväčšou výhodou, ktorú vám kataster.sk prináša, je, že už nemusíte hľadať informácie nikde inde. Nemusíte strácať čas prehľadávaním stránok s podobným obsahom, čítať dookola tie isté informácie, aby ste našli medzi nimi práve tú jednu odlišnú, ktorú hľadáte. Služby sú rozdelené na bezplatné a platené. V obidvoch prípadoch máte istotu, že informácie sú aktuálne a komplexné. Služby sú rozdelené podľa toho, či ste občan alebo podnikateľ a o čo máte záujem. Jednoducho si zaškrtnite políčko v jednej alebo viacerých oblastiach, ktoré sme rozdelili podľa najvyhľadávanejších životných situácií.


Prečo sa zveriť do rúk odborníkom z kataster.sk?

 

Pracovníci portálu kataster.sk sú profesionáli s vynikajúcou praxou a celoslovenskou pôsobnosťou. Garantujeme bezchybné vypracovanie návrhu na vklad, vďaka ktorému je zápis do katastra rýchlejší a bez prerušení, ku ktorým štandardne dochádza vinou nesprávnych postupov, chýb v dokladoch či kvôli nekompletnosti potrebných dokumentov. Sme hrdí na službu s názvom „najbezpečnejší prevod majetku na Slovensku.“ Pri poskytovaní danej služby na vašom prípade pracuje tím právnikov a iných špecialistov na konkrétnu oblasť tak, aby sme mohli garantovať správny priebeh prevodu nehnuteľnosti či iného majetku a najmä, aby ste vy ako náš klient boli maximálne chránený. Ako sa hovorí, čas sú peniaze. U nás to nie je klišé, ale 100 %-ná pravda. Zabezpečíme pre vás komplexný produkt. Nemusíte behať po úradoch, čakať v radách na podateľniach katastrov, nemusíte chodiť po poštu, v ktorej vám kataster aj niekoľko krát oznámi prerušenie konania z dôvodov vyššie spomínaných. Zápis do katastra zabezpečíme v najkratšej možnej dobe a vy sa zatiaľ môžete s kľudom venovať príjemnejším veciam.


Pojmy, ktorým musíte rozumieť

 

Kataster nehnuteľností je verejne dostupný register, kde sa uvádzajú práva k nehnuteľnostiam, ich popis, súpis a umiestnenie. Zároveň plní funkciu informačného systému, predovšetkým pre účely ochrany práv k nehnuteľnostiam, na oceňovanie nehnuteľností, pre daňové a poplatkové účely, na ochranu poľnohospodárskeho a lesného pôdneho fondu, chránených území, kultúrnych pamiatok a prírodných výtvorov. Je tiež základom pre budovanie ďalších informačných systémov týkajúcich sa

nehnuteľností. Naopak, do katastra sa nezapisujú inžinierske a drobné stavby, ktoré sú v katastrálnej mape zobrazené len parcelným číslom pozemku alebo mapovou značkou a označené kódom druhu a spôsobu využívania pozemku. Údaje z katastra nehnuteľností sú verejnosti prístupné aj prostredníctvom internetu cez katasterportal.sk.

 

Katastrálne operáty usporiadané podľa katastrálnych území tvoria kataster nehnuteľností. Katastrálny operát je súbor dokumentov (listy vlastníctva, zbierka listín, katastrálna mapa,…) viažúci sa k jednému katastrálnemu územiu.

 

Katastrálne územie je územno-technická jednotka, ktorú tvorí v katastri spoločne evidovaný súbor pozemkov, územne uzavretý hranicou katastrálneho územia

 

List vlastníctva je tá časť katastra, ktorá obsahuje základné údaje o vlastníckych vzťahoch k nehnuteľnostiam. Kataster žiadateľovi vydá úplný alebo čiastočný výpis (napríklad, ak sa jedná o bytový dom, žiadateľovi môže vydať len tú časť listu vlastníctva, ktorá sa týka konkrétneho bytu či konkrétneho majiteľa) z listu vlastníctva. List vlastníctva na právne účely je možné získať len na katastrálnom úrade alebo na pošte. Výpis, ktorý si stiahnete z katasterportalu neslúži na právne účely a má len informatívny charakter. List vlastníctva sa skladá z troch častí:

  • Časť „A – majetková podstata“ – zahŕňa údaje o všetkých predmetných nehnuteľnostiach, najmä rozlohu nehnuteľností, druhy pozemkov, príslušnosť k zastavanému územiu obce (či sa jedná o nehnuteľnosť v intraviláne alebo extraviláne obce)
  • Časť „B vlastníci a iné oprávnené osoby“ – identifikuje vlastníkov nehnuteľností a iné oprávnené osoby na základe osobných údajov (rodné číslo, trvalé bydlisko, dátumy narodenia, názov spoločnosti, ak je vlastníkom PO a podobne) vrátane spoluvlastníckych podielov, titulu nadobudnutia podľa verejnej listiny atď.
  • Časť „C – ťarchy“ – obsahuje vecné bremená, záložné práva, predkupné a iné práva. Táto časť ale neobsahuje informáciu o výške dlhu (napríklad v prípade hypotekárneho úveru)

 

Katastrálna mapa – je polohopisná mapa, ktorá obsahuje všetky nehnuteľnosti a katastrálne územia zapísané v katastri. Pozemky sa v katastrálnej mape označujú parcelnými číslami a značkami druhov pozemkov.

 

Katastrálne konanie – proces, počas ktorého sa zapisujú práva k nehnuteľnostiam, rozhoduje sa o určení priebehu hranice pozemkov, o zmenách hraníc katastrálnych území, o prešetrovaní zmien údajov katastra, o oprave chýb v katastrálnom operáte a o obnove katastrálneho operátu. V katastrálnom konaní sa postupuje podľa všeobecných postupov o správnom konaní.

Kontaktujte nás a presvedčte sa o výhodách, ktoré získate, ak zastupovanie v katastrálnom konaní prenecháte nám.

 

Pozemok – časť zemského povrchu, ktorá je od susedných častí oddelená hranicami (územnej správnej jednotky, katastrálneho územia, zastavaného územia obce, hranicou, ktorá vymedzuje právo k nehnuteľnosti, druhu pozemku či spôsob jeho využívania a podobne)

 

Hranica pozemku – je určená lomovými bodmi (lomový bod, je miesto, v ktorom sa lomí hranica územnej správnej jednotky, katastrálneho územia, zastavaného územia obce,..). Hranica susedných pozemkov vymedzená vlastníckym právom je hranica skutočnej držby, ak nie je medzi susedmi sporná, t.j., ak ju vlastníci susedných pozemkov ako hranicu uznávajú.

 

Parcela – je geometrické (určujúce tvar a veľkosť) a polohové určenie a zobrazenie pozemku, v katastrálnej mape či geometrickom pláne sa vyznačuje parcelným číslom. Výmera parcely označuje jej veľkosť v metroch štvorcových.

Geometrický plán – je to grafické znázornenie nových nehnuteľností, ktoré vzniknú rozdelením alebo zlúčením doterajších nehnuteľností. Znázorňuje doterajší aj nový stav nehnuteľností vrátane parcelných čísel, výmer, druhov pozemkov a podobne. Dá sa povedať, že geometrický plán slúži na zakreslenie zmenených parciel do katastra nehnuteľností. Zároveň zobrazuje aj vecné bremená k časti pozemku, ak sa vyskytujú.

Vypracovanie geometrického plánu vám podobne ako ďalšie dokumenty radi vypracujeme, stačí sa na nás obrátiť cez kontaktný formulár.

 

Rozostavaná stavba – stavba, na ktorú ešte nebolo vydané kolaudačné rozhodnutie a nebolo jej pridelené súpisné číslo. Stavba musí byť minimálne v takom stupni rozostavanosti, že je možné na základe znaleckého posudku určiť stavebnotechnické a funkčné usporiadanie jej prvého nadzemného podlažia.

So zápisom rozostavanej stavby si starosti nerobte, profesionáli z portálu kaster.sk sa o všetko postarajú za vás.

 

Správne poplatky – poplatky, ktoré sa platia za úkony a konania orgánov štátnej správy, vyšších územných celkov, obcí, štátnych archívov. Správne poplatky sú uvedené v sadzobníku správnych poplatkov, ktorý tvorí prílohu zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch. V prípade návrhu na vklad do katastra je základný poplatok vo výške 66 €, kedy je kataster povinný rozhodnúť o vklade do 30 dní. V prípade zrýchleného vkladu je poplatok stanovený vo výške 266 €.

Zverte sa do našich rúk a zabezpečte si tým, že zápis do katastra bude skutočne v termíne, s ktorým počítate.

 

Návrh na vklad do katastra nehnuteľností – vklad je jedným z troch spôsobov, ktorými sa zapisujú práva do katastra nehnuteľností (ďalšími sú záznam a poznámka). Vykonáva ho katastrálny odbor príslušného okresného úradu. Je to úkon, ktorý je povinný pri každom zmluvnom prevode nehnuteľností. Až vkladom do katastra sa mení, vzniká alebo zaniká právo k nehnuteľnosti. To znamená, že vlastníkom nehnuteľnosti sa človek stáva až po vykonaní vkladu do katastra (nie po podpise kúpnopredajnej zmluvy), ktorý katastrálny odbor zrealizuje na základe právoplatného rozhodnutia o povolení vkladu. Návrh na vklad sa podáva písomne, podpisy účastníkov konania nemusia byť úradne overené, avšak úradne overené musia byť podpisy na zmluvách.

Naši klienti vedia, že spoluprácou s nami je o nich dobre postarané. Oceňujú komplexnosť našich služieb bez potreby vyhľadávania ďalších právnikov, advokátov, notárov a podobne. Majú istotu, že ich, častokrát celoživotná, investícia, je v bezpečí, že ich celým procesom zápisu prevedieme pohodlne a rýchlo.

 

Elektronické podanie vkladu do katastra – prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy je možné návrh na vklad podať aj elektronicky. Podpis účastníkov konania na dokumentoch v listinnej podobe nahrádza kvalifikovaný elektronický podpis, ktorým musia byť podpísané všetky dokumenty, u ktorých je podpis vyžadovaný aj v bežnom podaní návrhu na vklad s dokumentami v listinnej podobe.

 

Oznámenie o zamýšľanom návrhu na vklad – elektronický formulár na stránke katasterportal.sk, prostredníctvom ktorého je možné oznámiť svoj zámer podať návrh na vklad. Ak bude návrh na vklad podaný do 90 dní od podania oznámenia, správny poplatok za vklad sa zníži o 15 €. Oznámenie o zamýšľanom návrhu na vklad nemá vplyv na poradie zápisov práv k nehnuteľnosti, má čisto informatívny charakter.

 

Plomba na liste vlastníctva – vyznačuje ju katastrálny úrad najneskôr na druhý deň od podania žiadosti o vklad do katastra nehnuteľností. Zjednodušene môžeme povedať, že plomba signalizuje, že s predmetnou nehnuteľnosťou sa niečo po právnej stránke „deje,“ že právo zapísané v katastri je dotknuté ďalšou právnou zmenou. Zrušenie plomby je možné vykonaním vkladu alebo záznamu, právoplatným rozhodnutím o zamietnutí návrhu na vklad, právoplatným rozhodnutím o oprave chyby v katastrálnom operáte, alebo právoplatným rozhodnutím o zastavení konania. Zápis plomby je možné vidieť aj cez katasterportal.sk, avšak niekedy s niekoľkodňovým oneskorením.

My vás o celom priebehu katastrálneho konania informujeme priebežne, bez časových posunov, poskytujeme vám vždy aktuálne informácie, ktoré by ste mali vedieť a ktoré vás celkom logicky zaujímajú. Myslíme a konáme za vás.


Aké údaje obsahuje kataster?

 

Kataster nehnuteľností obsahuje nasledovné údaje:

  • údaje o právach k nehnuteľnostiam,
  • geometrické a polohové určenie nehnuteľností a katastrálnych území,
  • parcelné čísla pozemkov, ich druhy a výmery
  • údaje o parcelách evidovaných na katastrálnej mape (register "C") a na mape určeného operátu (register "E"),
  • súpisné čísla stavieb,
  • údaje o vlastníkoch nehnuteľností a o iných oprávnených z práv k nehnuteľnostiam
  • meno, priezvisko, rodné priezvisko, dátum narodenia, rodné číslo a miesto trvalého pobytu ak ide o fyzickú osobu a názov, sídlo a IČO ak ide o právnickú osobu,
  • údaje o skutočnostiach súvisiacich s právami k nehnuteľnostiam
  • údaje o príslušnosti pozemkov k zastavanému územiu obce,
  • vybrané údaje pre iné informačné systémy o nehnuteľnostiach,
  • údaje o druhoch chránených nehnuteľností, o cenách poľnohospodárskych a lesných pozemkov a údaje o využívaní nehnuteľností
  • vybrané údaje na začlenenie pozemkov do poľnohospodárskeho pôdneho fondu alebo do lesného pôdneho fondu,
  • údaje o bonitovaných pôdnoekologických jednotkách (BPEJ),
  • vybrané údaje na tvorbu a ochranu životného prostredia,
  • údaje o základných a podrobných polohových bodových poliach alebo údaje o bodových poliach,
  • sídelné a nesídelné geografické názvy.

Čo je potrebné vedieť pred kúpou pozemku?

 

Najdôležitejšie je vedieť, na čo má pozemok, ktorý si plánujeme kúpiť, slúžiť. Ak je našim cieľom napríklad výstavba domu, musíme zistiť, či je možné z daného pozemku spraviť stavebný pozemok a zároveň tiež zistiť, či je výstavba v danej lokalite plánovaná. To ukáže územný plán obce.

V katastri nehnuteľností sa pozemky členia na ornú pôdu, chmeľnice, vinice, záhrady, ovocné sady, trvalé trávne porasty, lesné pozemky, vodné plochy, zastavané plochy a nádvoria a ostatné plochy. Ak plánujeme výstavbu rodinného domu, pôdu je v niektorých prípadoch potrebné vyňať z pôdneho fondu, za čo sa platí. Poplatok za vyňatie je tým vyšší, čím vyššia je bonita pozemku. Bonitu pôdy je možné zistiť na príslušnom úrade, kde je pôda zaradené do kategórií podľa bonity. Rozhodnutie o odňatí nie je potrebné vydať v prípade, ak ide o zmenu poľnohospodárskeho druhu pozemku s výmerou do 5 000 m2 a zároveň, ak sa tento pozemok nachádza v hraniciach zastavaného územia obce.

Nepotrebujete študovať zákony, aby ste získali prehľad o problematike týkajúcej sa vášho pozemku ani vyhľadávať informácie na rôznych, častokrát nepreverených stránkach, aby ste sa zoznámili s informáciami, ktoré sú relevantné práve k vášmu prípadu. Všetko za vás a pre vás spravia naši odborníci z portálu kataster.sk.


Čo je úlohou štátnej správy na úseku katastra?

 

Ústredným orgánom štátnej správy na úseku katastra je Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky, miestnymi orgánmi štátnej správy na úseku katastra sú okresné úrady, ak osobitný zákon neustanovuje inak.

 

a.) Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky

Hlavnou úlohou tohto úradu je štátna správa a odborný dozor v rezorte geodézie, kartografie a katastra. Člení sa na úsek katastra a na úsek geodézie a kartografie.

Na úseku katastra najmä:

  • vypracúva koncepcie a smery rozvoja katastra a riadi výkon štátnej správy na úseku katastra,
  • overuje spôsobilosť zamestnancov okresných úradov v sídle kraja rozhodovať o návrhu na vklad,
  • vykonáva inšpekciu nad úrovňou spravovania a plnenia úloh súvisiacich s katastrom nehnuteľností,
  • zabezpečuje medzinárodnú spoluprácu na úseku katastra.

 

Na úseku geodézie a kartografie najmä:

  • určuje záväzné geodetické systémy,
  • zabezpečuje tvorbu a prevádzku permanentnej lokalizačnej služby využívajúcej globálne navigačné satelitné systémy,
  • zabezpečuje stabilizáciu a vymeriavanie geodetických bodov štátnej hranice,
  • tvorí a aktualizuje štátne mapové diela, mapy a iné kartografické diela,
  • štandardizuje geografické názvoslovie,
  • zabezpečuje tvorbu, prevádzku a poskytovanie informácií z informačného systému geodézie, kartografie a katastra, ako aj referenčné údaje pre národnú infraštruktúru priestorových informácií.

 

b.) Okresné úrady

V prípade okresných úradov rozlišujeme okresné úrady v sídlach krajov a okresné úrady v sídlach okresov.

 

Okresný úrad v sídle kraja zabezpečuje najmä zostavenie návrhu registra obnovenej evidencie pozemkov

 

Okresný úrad v sídle okresu najmä:

 

  • poskytuje informácie z katastra
  • rozhoduje v katastrálnom konaní
  • zapisuje práva k nehnuteľnostiam
  • spravuje a aktualizuje kataster v súčinnosti s vlastníkmi, s inými oprávnenými osobami, obcami a so štátnymi orgánmi a v súlade s právnym stavom a so skutočným stavom na základe ohlásených či zistených zmien
  • vydáva a overuje kópie alebo rovnopisy verejných listín potvrdzujúcich práva a povinnosti k predmetným nehnuteľnostiam
  • overuje geometrické plány pre potreby správy a aktualizácie katastra v súlade s právnym stavom a so skutočným stavom
  • kontroluje geodetické a kartografické činnosti, ktorých výsledky sa majú prevziať do katastra
  • spracúva sumárne údaje o pôdnom fonde
  • rieši priestupky proti poriadku v štátnej správe na úseku katastra a v konaní o porušení poriadku na úseku katastra právnickými osobami
  • spravuje pozemkové a železničné knihy
  • overuje verejné listiny, na ktorých základe sa má vykonať zápis v katastri
  • rozhoduje v prípadoch pochybností o predmete evidovania v katastri

Kto je katastrálny inšpektor?

 

Katastrálny inšpektor je úradom štátneho dozoru poverená osoba, ktorá je oprávnená v mene Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky vykonávať katastrálnu inšpekciu. Katastrálnej inšpekcii podliehajú fyzické a právnické osoby, ktoré vykonávajú geodetické a kartografické činnosti, ktorých výsledky sa premietajú do katastra alebo pre výkon ktorých slúžia údaje katastra. Jedná sa najmä o geometrické plány, vytyčovanie hraníc pozemkov, zriaďovanie a aktualizácia geodetických bodov, meranie a zobrazovanie predmetov, ktoré sa preberajú do základných štátnych mapových diel. Katastrálny inšpektor je oprávnený pri výkone katastrálnej inšpekcie požadovať od fyzických osôb alebo právnických osôb potrebné údaje, vysvetlenia a nazerať do príslušnej dokumentácie.

 

Medzi hlavné úlohy katastrálneho inšpektora patrí napríklad:

 

  • kontrola úrovne spravovania katastra a súvisiacich činností
  • nariaďovanie kontrolovaným subjektom, aby prijali opatrenia na odstránenie nedostatkov, ak nejaké pri kontrole zistil a následná kontrola ich splnenia v stanovených lehotách
  • schvaľovanie projektov úloh vecného plánu a vyjadrovanie sa k objektívnosti správ týkajúcich sa hodnotenia činností, ktoré sú v jeho vecnej pôsobnosti
  • kontrola dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov, administratívnych opatrení a technických noriem v oblasti geodézie, kartografie a katastra
  • kontrola výsledkov meračských prác a ich premietnutie v súbore geodetických informácií.

Aké povinnosti majú vlastníci nehnuteľností ?

Katastrálny zákon hovorí o súčinnosti okresných úradov pri spravovaní katastra s vlastníkmi a inými oprávnenými osobami, obcami, štátnymi orgánmi a notármi.

 

Podľa tohto zákona sú vlastníci a iné oprávnené osoby povinní najmä:

 

  • dbať, aby mohli byť všetky údaje katastra týkajúce sa nehnuteľností alebo vlastníka nehnuteľností v katastri riadne evidované
  • ohlásiť každú zmenu okresnému úradu do 30 dní odo dňa jej vzniku a na vyzvanie okresného úradu predložiť doklady na zápis týchto zmien do katastra. Fyzické osoby nemajú povinnosť ohlasovať údaje o nehnuteľnostiach uvedené vo verejných listinách a v iných listinách.
  • zúčastniť sa na katastrálnom konaní alebo zabezpečiť splnomocnenca
  • označiť trvale na svoje náklady lomové body hraníc pozemkov. Ak tak v stanovenej lehote vlastník neurobí, môže ich dať na jeho náklady označiť okresný úrad. Hranice pozemkov, ktoré sú predmetom súdneho sporu a hranice pozemkov, prípadne ich častí, ktoré sú v nájme a sú zlúčené do väčších celkov sa neoznačujú.

 

Neznalosť zákona neospravedlňuje. Nie vždy to však platí. Zastupujeme vás a tak vieme, aké povinnosti vám z vlastníctva nehnuteľnosti plynú. Vyznáme sa v zákonoch a predpisoch. Našou každodennosťou prácou je okrem iného sledovať zmeny, ktoré nám naši zákonodarcovia pripravujú. Vy ako náš klient ste si tak istý, že máte všetky doklady správne, aktualizované, že vám žiadna pokuta či nepríjemnosť nehrozí.


Čo sa nás najčastejšie pri refinancovaní pýtate

Čo je kataster nehnuteľností?

KATASTER NEHNUTEĽNOSTÍ – REGISTER, KTORÝ (NE)POZNÁ KAŽDÝ

Veľká väčšina z nás sa už s pojmom kataster, prípadne kataster nehnuteľností, vo svojom živote stretla. Kataster využívame pri kúpe či predaji nehnuteľností, pri zmene vlastníctva dedením či darovaním, pri zápisoch vecného bremena, pri výmaze tiarch, ale napríklad aj v prípade, ak chceme zistiť informácie týkajúce sa konkrétneho pozemku.

Portál kataster.sk je nový katasterportál, ktorý vznikol, aby dal praktické odpovede na otázky ľuďom, ktorí vyhľadávajú informácie o katastri, „ľudskou rečou“ a nie len odborne znejúcimi výrazmi citujúcimi zákon. Kataster.sk je praktickým pomocníkom vo svete práv k nehnuteľnostiam, je to užitočný katasterportál, vďaka ktorému sa rýchlo zorientujete a miesto, kde nájdete odpovede, návody či postupy, ktoré ste hľadali.

Jednoducho povedané, kataster.sk je portál, kde na jednom mieste nájdete všetky služby týkajúce sa prevodu majetku, zápisu do katastra nehnuteľností a zmlúv s tým spojených, znaleckých posudkov, geometrických plánov a podobne, a to od bezplatných šablón, informácií a vzorov až po platené služby najvyššej úrovne, napríklad našu jedinečnú službu najbezpečnejšieho prevodu majetku na Slovensku.

Aké sú služby portálu kataster.sk

Najväčšou výhodou, ktorú vám kataster.sk prináša, je, že už nemusíte hľadať informácie nikde inde. Nemusíte strácať čas prehľadávaním stránok s podobným obsahom, čítať dookola tie isté informácie, aby ste našli medzi nimi práve tú jednu odlišnú, ktorú hľadáte. Služby sú rozdelené na bezplatné a platené. V obidvoch prípadoch máte istotu, že informácie sú aktuálne a komplexné.

Služby sú rozdelené podľa toho, či ste občan alebo podnikateľ a o čo máte záujem. Jednoducho si zaškrtnite políčko v jednej alebo viacerých oblastiach, ktoré sme rozdelili podľa najvyhľadávanejších životných situácií.

Prečo sa zveriť do rúk odborníkom z kataster.sk?

Pracovníci portálu kataster.sk sú profesionáli s vynikajúcou praxou a celoslovenskou pôsobnosťou. Garantujeme bezchybné vypracovanie návrhu na vklad, vďaka ktorému je zápis do katastra rýchlejší a bez prerušení, ku ktorým štandardne dochádza vinou nesprávnych postupov, chýb v dokladoch či kvôli nekompletnosti potrebných dokumentov. Sme hrdí na službu s názvom „najbezpečnejší prevod majetku na Slovensku.“ Pri poskytovaní danej služby na vašom prípade pracuje tím právnikov a iných špecialistov na konkrétnu oblasť tak, aby sme mohli garantovať správny priebeh prevodu nehnuteľnosti či iného majetku a najmä, aby ste vy ako náš klient boli maximálne chránený. Ako sa hovorí, čas sú peniaze. U nás to nie je klišé, ale 100 %-ná pravda. Zabezpečíme pre vás komplexný produkt. Nemusíte behať po úradoch, čakať v radách na podateľniach katastrov, nemusíte chodiť po poštu, v ktorej vám kataster aj niekoľko krát oznámi prerušenie konania z dôvodov vyššie spomínaných. Zápis do katastra zabezpečíme v najkratšej možnej dobe a vy sa zatiaľ môžete s kľudom venovať príjemnejším veciam.

Ktorým pojmom musím rozumieť?

Kataster nehnuteľností je verejne dostupný register, kde sa uvádzajú práva k nehnuteľnostiam, ich popis, súpis a umiestnenie. Zároveň plní funkciu informačného systému, predovšetkým pre účely ochrany práv k nehnuteľnostiam, na oceňovanie nehnuteľností, pre daňové a poplatkové účely, na ochranu poľnohospodárskeho a lesného pôdneho fondu, chránených území, kultúrnych pamiatok a prírodných výtvorov. Je tiež základom pre budovanie ďalších informačných systémov týkajúcich sa

nehnuteľností. Naopak, do katastra sa nezapisujú inžinierske a drobné stavby, ktoré sú v katastrálnej mape zobrazené len parcelným číslom pozemku alebo mapovou značkou a označené kódom druhu a spôsobu využívania pozemku. Údaje z katastra nehnuteľností sú verejnosti prístupné aj prostredníctvom internetu cez katasterportal.sk.

 

Katastrálne operáty usporiadané podľa katastrálnych území tvoria kataster nehnuteľností. Katastrálny operát je súbor dokumentov (listy vlastníctva, zbierka listín, katastrálna mapa,…) viažúci sa k jednému katastrálnemu územiu.

 

Katastrálne územie je územno-technická jednotka, ktorú tvorí v katastri spoločne evidovaný súbor pozemkov, územne uzavretý hranicou katastrálneho územia

 

List vlastníctva je tá časť katastra, ktorá obsahuje základné údaje o vlastníckych vzťahoch k nehnuteľnostiam. Kataster žiadateľovi vydá úplný alebo čiastočný výpis (napríklad, ak sa jedná o bytový dom, žiadateľovi môže vydať len tú časť listu vlastníctva, ktorá sa týka konkrétneho bytu či konkrétneho majiteľa) z listu vlastníctva. List vlastníctva na právne účely je možné získať len na katastrálnom úrade alebo na pošte. Výpis, ktorý si stiahnete z katasterportalu neslúži na právne účely a má len informatívny charakter. List vlastníctva sa skladá z troch častí:

  • Časť „A – majetková podstata“ – zahŕňa údaje o všetkých predmetných nehnuteľnostiach, najmä rozlohu nehnuteľností, druhy pozemkov, príslušnosť k zastavanému územiu obce (či sa jedná o nehnuteľnosť v intraviláne alebo extraviláne obce)
  • Časť „B vlastníci a iné oprávnené osoby“ – identifikuje vlastníkov nehnuteľností a iné oprávnené osoby na základe osobných údajov (rodné číslo, trvalé bydlisko, dátumy narodenia, názov spoločnosti, ak je vlastníkom PO a podobne) vrátane spoluvlastníckych podielov, titulu nadobudnutia podľa verejnej listiny atď.
  • Časť „C – ťarchy“ – obsahuje vecné bremená, záložné práva, predkupné a iné práva. Táto časť ale neobsahuje informáciu o výške dlhu (napríklad v prípade hypotekárneho úveru)

 

Katastrálna mapa – je polohopisná mapa, ktorá obsahuje všetky nehnuteľnosti a katastrálne územia zapísané v katastri. Pozemky sa v katastrálnej mape označujú parcelnými číslami a značkami druhov pozemkov.

 

Katastrálne konanie – proces, počas ktorého sa zapisujú práva k nehnuteľnostiam, rozhoduje sa o určení priebehu hranice pozemkov, o zmenách hraníc katastrálnych území, o prešetrovaní zmien údajov katastra, o oprave chýb v katastrálnom operáte a o obnove katastrálneho operátu. V katastrálnom konaní sa postupuje podľa všeobecných postupov o správnom konaní. Kontaktujte nás a presvedčte sa o výhodách, ktoré získate, ak zastupovanie v katastrálnom konaní prenecháte nám.

 

Pozemok – časť zemského povrchu, ktorá je od susedných častí oddelená hranicami (územnej správnej jednotky, katastrálneho územia, zastavaného územia obce, hranicou, ktorá vymedzuje právo k nehnuteľnosti, druhu pozemku či spôsob jeho využívania a podobne)

 

Hranica pozemku – je určená lomovými bodmi (lomový bod, je miesto, v ktorom sa lomí hranica územnej správnej jednotky, katastrálneho územia, zastavaného územia obce,..). Hranica susedných pozemkov vymedzená vlastníckym právom je hranica skutočnej držby, ak nie je medzi susedmi sporná, t.j., ak ju vlastníci susedných pozemkov ako hranicu uznávajú.

 

Parcela – je geometrické (určujúce tvar a veľkosť) a polohové určenie a zobrazenie pozemku, v katastrálnej mape či geometrickom pláne sa vyznačuje parcelným číslom. Výmera parcely označuje jej veľkosť v metroch štvorcových.

Geometrický plán – je to grafické znázornenie nových nehnuteľností, ktoré vzniknú rozdelením alebo zlúčením doterajších nehnuteľností. Znázorňuje doterajší aj nový stav nehnuteľností vrátane parcelných čísel, výmer, druhov pozemkov a podobne. Dá sa povedať, že geometrický plán slúži na zakreslenie zmenených parciel do katastra nehnuteľností. Zároveň zobrazuje aj vecné bremená k časti pozemku, ak sa vyskytujú. Vypracovanie geometrického plánu vám podobne ako ďalšie dokumenty radi vypracujeme, stačí sa na nás obrátiť cez kontaktný formulár.

 

Rozostavaná stavba – stavba, na ktorú ešte nebolo vydané kolaudačné rozhodnutie a nebolo jej pridelené súpisné číslo. Stavba musí byť minimálne v takom stupni rozostavanosti, že je možné na základe znaleckého posudku určiť stavebnotechnické a funkčné usporiadanie jej prvého nadzemného podlažia. So zápisom rozostavanej stavby si starosti nerobte, profesionáli z portálu kaster.sk sa o všetko postarajú za vás.

 

Správne poplatky – poplatky, ktoré sa platia za úkony a konania orgánov štátnej správy, vyšších územných celkov, obcí, štátnych archívov. Správne poplatky sú uvedené v sadzobníku správnych poplatkov, ktorý tvorí prílohu zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch. V prípade návrhu na vklad do katastra je základný poplatok vo výške 66 €, kedy je kataster povinný rozhodnúť o vklade do 30 dní. V prípade zrýchleného vkladu je poplatok stanovený vo výške 266 €. Zverte sa do našich rúk a zabezpečte si tým, že zápis do katastra bude skutočne v termíne, s ktorým počítate.

 

Návrh na vklad do katastra nehnuteľností – vklad je jedným z troch spôsobov, ktorými sa zapisujú práva do katastra nehnuteľností (ďalšími sú záznam a poznámka). Vykonáva ho katastrálny odbor príslušného okresného úradu. Je to úkon, ktorý je povinný pri každom zmluvnom prevode nehnuteľností. Až vkladom do katastra sa mení, vzniká alebo zaniká právo k nehnuteľnosti. To znamená, že vlastníkom nehnuteľnosti sa človek stáva až po vykonaní vkladu do katastra (nie po podpise kúpnopredajnej zmluvy), ktorý katastrálny odbor zrealizuje na základe právoplatného rozhodnutia o povolení vkladu. Návrh na vklad sa podáva písomne, podpisy účastníkov konania nemusia byť úradne overené, avšak úradne overené musia byť podpisy na zmluvách. Naši klienti vedia, že spoluprácou s nami je o nich dobre postarané. Oceňujú komplexnosť našich služieb bez potreby vyhľadávania ďalších právnikov, advokátov, notárov a podobne. Majú istotu, že ich, častokrát celoživotná, investícia, je v bezpečí, že ich celým procesom zápisu prevedieme pohodlne a rýchlo.

 

Elektronické podanie vkladu do katastra – prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy je možné návrh na vklad podať aj elektronicky. Podpis účastníkov konania na dokumentoch v listinnej podobe nahrádza kvalifikovaný elektronický podpis, ktorým musia byť podpísané všetky dokumenty, u ktorých je podpis vyžadovaný aj v bežnom podaní návrhu na vklad s dokumentami v listinnej podobe.

 

Oznámenie o zamýšľanom návrhu na vklad – elektronický formulár na stránke katasterportal.sk, prostredníctvom ktorého je možné oznámiť svoj zámer podať návrh na vklad. Ak bude návrh na vklad podaný do 90 dní od podania oznámenia, správny poplatok za vklad sa zníži o 15 €. Oznámenie o zamýšľanom návrhu na vklad nemá vplyv na poradie zápisov práv k nehnuteľnosti, má čisto informatívny charakter.

 

Plomba na liste vlastníctva – vyznačuje ju katastrálny úrad najneskôr na druhý deň od podania žiadosti o vklad do katastra nehnuteľností. Zjednodušene môžeme povedať, že plomba signalizuje, že s predmetnou nehnuteľnosťou sa niečo po právnej stránke „deje,“ že právo zapísané v katastri je dotknuté ďalšou právnou zmenou. Zrušenie plomby je možné vykonaním vkladu alebo záznamu, právoplatným rozhodnutím o zamietnutí návrhu na vklad, právoplatným rozhodnutím o oprave chyby v katastrálnom operáte, alebo právoplatným rozhodnutím o zastavení konania. Zápis plomby je možné vidieť aj cez katasterportal.sk, avšak niekedy s niekoľkodňovým oneskorením.

My vás o celom priebehu katastrálneho konania informujeme priebežne, bez časových posunov, poskytujeme vám vždy aktuálne informácie, ktoré by ste mali vedieť a ktoré vás celkom logicky zaujímajú. Myslíme a konáme za vás.

Aké údaje obsahuje kataster?

Kataster nehnuteľností obsahuje nasledovné údaje:

  • údaje o právach k nehnuteľnostiam,
  • geometrické a polohové určenie nehnuteľností a katastrálnych území,
  • parcelné čísla pozemkov, ich druhy a výmery
  • údaje o parcelách evidovaných na katastrálnej mape (register “C”) a na mape určeného operátu (register “E”),
  • súpisné čísla stavieb,
  • údaje o vlastníkoch nehnuteľností a o iných oprávnených z práv k nehnuteľnostiam
  • meno, priezvisko, rodné priezvisko, dátum narodenia, rodné číslo a miesto trvalého pobytu ak ide o fyzickú osobu a názov, sídlo a IČO ak ide o právnickú osobu,
  • údaje o skutočnostiach súvisiacich s právami k nehnuteľnostiam
  • údaje o príslušnosti pozemkov k zastavanému územiu obce,
  • vybrané údaje pre iné informačné systémy o nehnuteľnostiach,
  • údaje o druhoch chránených nehnuteľností, o cenách poľnohospodárskych a lesných pozemkov a údaje o využívaní nehnuteľností
  • vybrané údaje na začlenenie pozemkov do poľnohospodárskeho pôdneho fondu alebo do lesného pôdneho fondu,
  • údaje o bonitovaných pôdnoekologických jednotkách (BPEJ),
  • vybrané údaje na tvorbu a ochranu životného prostredia,
  • údaje o základných a podrobných polohových bodových poliach alebo údaje o bodových poliach,
  • sídelné a nesídelné geografické názvy.
Čo je potrebné vedieť pred kúpou pozemku?

Najdôležitejšie je vedieť, na čo má pozemok, ktorý si plánujeme kúpiť, slúžiť. Ak je našim cieľom napríklad výstavba domu, musíme zistiť, či je možné z daného pozemku spraviť stavebný pozemok a zároveň tiež zistiť, či je výstavba v danej lokalite plánovaná. To ukáže územný plán obce.

V katastri nehnuteľností sa pozemky členia na ornú pôdu, chmeľnice, vinice, záhrady, ovocné sady, trvalé trávne porasty, lesné pozemky, vodné plochy, zastavané plochy a nádvoria a ostatné plochy. Ak plánujeme výstavbu rodinného domu, pôdu je v niektorých prípadoch potrebné vyňať z pôdneho fondu, za čo sa platí. Poplatok za vyňatie je tým vyšší, čím vyššia je bonita pozemku. Bonitu pôdy je možné zistiť na príslušnom úrade, kde je pôda zaradené do kategórií podľa bonity. Rozhodnutie o odňatí nie je potrebné vydať v prípade, ak ide o zmenu poľnohospodárskeho druhu pozemku s výmerou do 5 000 m2 a zároveň, ak sa tento pozemok nachádza v hraniciach zastavaného územia obce.

Nepotrebujete študovať zákony, aby ste získali prehľad o problematike týkajúcej sa vášho pozemku ani vyhľadávať informácie na rôznych, častokrát nepreverených stránkach, aby ste sa zoznámili s informáciami, ktoré sú relevantné práve k vášmu prípadu. Všetko za vás a pre vás spravia naši odborníci z portálu kataster.sk.

 

Čo je úlohou štátnej správy na úseku katastra?

Ústredným orgánom štátnej správy na úseku katastra je Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky, miestnymi orgánmi štátnej správy na úseku katastra sú okresné úrady, ak osobitný zákon neustanovuje inak.

 

a.) Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky

Hlavnou úlohou tohto úradu je štátna správa a odborný dozor v rezorte geodézie, kartografie a katastra. Člení sa na úsek katastra a na úsek geodézie a kartografie.

Na úseku katastra najmä:

  • vypracúva koncepcie a smery rozvoja katastra a riadi výkon štátnej správy na úseku katastra,
  • overuje spôsobilosť zamestnancov okresných úradov v sídle kraja rozhodovať o návrhu na vklad,
  • vykonáva inšpekciu nad úrovňou spravovania a plnenia úloh súvisiacich s katastrom nehnuteľností,
  • zabezpečuje medzinárodnú spoluprácu na úseku katastra.

 

Na úseku geodézie a kartografie najmä:

  • určuje záväzné geodetické systémy,
  • zabezpečuje tvorbu a prevádzku permanentnej lokalizačnej služby využívajúcej globálne navigačné satelitné systémy,
  • zabezpečuje stabilizáciu a vymeriavanie geodetických bodov štátnej hranice,
  • tvorí a aktualizuje štátne mapové diela, mapy a iné kartografické diela,
  • štandardizuje geografické názvoslovie,
  • zabezpečuje tvorbu, prevádzku a poskytovanie informácií z informačného systému geodézie, kartografie a katastra, ako aj referenčné údaje pre národnú infraštruktúru priestorových informácií.

 

b.) Okresné úrady

V prípade okresných úradov rozlišujeme okresné úrady v sídlach krajov a okresné úrady v sídlach okresov.

 

Okresný úrad v sídle kraja zabezpečuje najmä zostavenie návrhu registra obnovenej evidencie pozemkov

 

Okresný úrad v sídle okresu najmä:

 

  • poskytuje informácie z katastra
  • rozhoduje v katastrálnom konaní
  • zapisuje práva k nehnuteľnostiam
  • spravuje a aktualizuje kataster v súčinnosti s vlastníkmi, s inými oprávnenými osobami, obcami a so štátnymi orgánmi a v súlade s právnym stavom a so skutočným stavom na základe ohlásených či zistených zmien
  • vydáva a overuje kópie alebo rovnopisy verejných listín potvrdzujúcich práva a povinnosti k predmetným nehnuteľnostiam
  • overuje geometrické plány pre potreby správy a aktualizácie katastra v súlade s právnym stavom a so skutočným stavom
  • kontroluje geodetické a kartografické činnosti, ktorých výsledky sa majú prevziať do katastra
  • spracúva sumárne údaje o pôdnom fonde
  • rieši priestupky proti poriadku v štátnej správe na úseku katastra a v konaní o porušení poriadku na úseku katastra právnickými osobami
  • spravuje pozemkové a železničné knihy
  • overuje verejné listiny, na ktorých základe sa má vykonať zápis v katastri
  • rozhoduje v prípadoch pochybností o predmete evidovania v katastri
Kto je katastrálny inšpektor?

Katastrálny inšpektor je úradom štátneho dozoru poverená osoba, ktorá je oprávnená v mene Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky vykonávať katastrálnu inšpekciu. Katastrálnej inšpekcii podliehajú fyzické a právnické osoby, ktoré vykonávajú geodetické a kartografické činnosti, ktorých výsledky sa premietajú do katastra alebo pre výkon ktorých slúžia údaje katastra. Jedná sa najmä o geometrické plány, vytyčovanie hraníc pozemkov, zriaďovanie a aktualizácia geodetických bodov, meranie a zobrazovanie predmetov, ktoré sa preberajú do základných štátnych mapových diel. Katastrálny inšpektor je oprávnený pri výkone katastrálnej inšpekcie požadovať od fyzických osôb alebo právnických osôb potrebné údaje, vysvetlenia a nazerať do príslušnej dokumentácie.

 

Medzi hlavné úlohy katastrálneho inšpektora patrí napríklad:

 

  • kontrola úrovne spravovania katastra a súvisiacich činností
  • nariaďovanie kontrolovaným subjektom, aby prijali opatrenia na odstránenie nedostatkov, ak nejaké pri kontrole zistil a následná kontrola ich splnenia v stanovených lehotách
  • schvaľovanie projektov úloh vecného plánu a vyjadrovanie sa k objektívnosti správ týkajúcich sa hodnotenia činností, ktoré sú v jeho vecnej pôsobnosti
  • kontrola dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov, administratívnych opatrení a technických noriem v oblasti geodézie, kartografie a katastra
  • kontrola výsledkov meračských prác a ich premietnutie v súbore geodetických informácií.
Aké povinnosti majú vlastníci nehnuteľností ?

Katastrálny zákon hovorí o súčinnosti okresných úradov pri spravovaní katastra s vlastníkmi a inými oprávnenými osobami, obcami, štátnymi orgánmi a notármi.

 

Podľa tohto zákona sú vlastníci a iné oprávnené osoby povinní najmä:

 

  • dbať, aby mohli byť všetky údaje katastra týkajúce sa nehnuteľností alebo vlastníka nehnuteľností v katastri riadne evidované
  • ohlásiť každú zmenu okresnému úradu do 30 dní odo dňa jej vzniku a na vyzvanie okresného úradu predložiť doklady na zápis týchto zmien do katastra. Fyzické osoby nemajú povinnosť ohlasovať údaje o nehnuteľnostiach uvedené vo verejných listinách a v iných listinách.
  • zúčastniť sa na katastrálnom konaní alebo zabezpečiť splnomocnenca
  • označiť trvale na svoje náklady lomové body hraníc pozemkov. Ak tak v stanovenej lehote vlastník neurobí, môže ich dať na jeho náklady označiť okresný úrad. Hranice pozemkov, ktoré sú predmetom súdneho sporu a hranice pozemkov, prípadne ich častí, ktoré sú v nájme a sú zlúčené do väčších celkov sa neoznačujú.

 

Neznalosť zákona neospravedlňuje. Nie vždy to však platí. Zastupujeme vás a tak vieme, aké povinnosti vám z vlastníctva nehnuteľnosti plynú. Vyznáme sa v zákonoch a predpisoch. Našou každodennosťou prácou je okrem iného sledovať zmeny, ktoré nám naši zákonodarcovia pripravujú. Vy ako náš klient ste si tak istý, že máte všetky doklady správne, aktualizované, že vám žiadna pokuta či nepríjemnosť nehrozí.

ZÁPIS PRÁV K NEHNUTEĽNOSTIAM

Pre zobrazenie práv k nehnuteľnostiam slúži list vlastníctva, kde sú, rovnako ako aj v súbore popisných informácií katastra, práva zapísané. V prípade, že k jednej a tej istej nehnuteľnosti existuje viacero práv, zapísané sú v poradí, v akom boli správe katastra doručené zmluvy či iné listiny o vzniku, zmene či zániku práv k nehnuteľnosti. Zápisu práv k nehnuteľnostiam do katastra nehnuteľností môže byť vykonaný tromi spôsobmi. Najznámejším spôsobom je vklad do katastra, ktorý má právotvorný charakter a ktorým sa mení, vzniká alebo zaniká právo k predmetnej nehnuteľnosti. Vklad vykoná príslušný katastrálny úrad na základe právoplatného rozhodnutia okresného úradu o jeho povolení. Vlastnícke právo k nehnuteľnosti vzniká až po vykonaní vkladu do katastra (nie po podpise kúpnopredajnej zmluvy). Vkladom do katastra nehnuteľností sa podrobnejšie venujeme nižšie. Ďalšími dvomi spôsobmi zápisu sú záznam práv k nehnuteľnostiam a poznámka o právach k nehnuteľnostiam, ktoré nemajú vplyv na zmenu, vznik ani zánik práv k nehnuteľnostiam.

 

Záznam má, na rozdiel od vkladu, len evidenčný charakter, na konanie o zázname sa nevzťahuje správny poriadok. Do katastra nehnuteľností sa záznamom zapisujú práva k nehnuteľnostiam vyplývajúce z nájomných zmlúv alebo zo zmlúv o prevode správy majetku štátu alebo z iných skutočností svedčiacich o zverení správy majetku obce alebo správy majetku vyššieho územného celku alebo ktoré vznikli, zanikli alebo sa zmenili na základe rozhodnutia štátneho orgánu; príklopom licitátora na verejnej dražbe; vydržaním; prírastkom a spracovaním. Zmena poradia záložných práv k nehnuteľnostiam na základe dohody záložných veriteľov sa taktiež zapisuje záznamom.

Poznámka informuje o nehnuteľnosti a o práve k nehnuteľnosti, zapisujú sa ňou skutočnosti, ktoré obmedzujú oprávnenie vlastníka nakladať s nehnuteľnosťou. Na jej zápis sa nevzťahuje správny poriadok a nespájajú sa s ňou žiadne právne účinky. Existujú dva druhy poznámok. Prvou je poznámka, ktorá sa vyznačuje v záujme ďalšieho nakladania s nehnuteľnosťou. Okresný úrad ju zapíše do katastra nehnuteľností na základe oznámenia súdu alebo iného štátneho orgánu, prípadne na návrh inej oprávnenej osoby podľa osobitných predpisov. Druhou poznámkou sa zapisuje situácia, keď bola spochybnená hodnovernosť údajov katastra o práve k nehnuteľnosti.

 

Zápis do katastra nehnuteľností však môžete nechať na nás a ušetriť tak mnoho nervov, času a aj peňazí. Naši skúsení odborníci presne vedia, o ktorú formu zápisu do katastra sa jedná konkrétne vo vašom prípade, pripravia všetky potrebné dokumenty a absolvujú proces zápisu za vás. Zápis do katastra tak dostanete od nás, ako sa hovorí, „na kľúč.“ Pri zápise práv k nehnuteľnostiam garantujeme maximálnu diskrétnosť, spoľahlivosť a najmä rýchlosť v konaniach bez ich zbytočných prerušovaní.

 

Konanie o návrhu na vklad do katastra od Z (zmlúv) po Z (zápis do katastra)

 

Nevyhnutnou podmienkou pre vznik vlastníckeho práva k nehnuteľnosti, v prípade, že sa jedná o zmenu práv k nehnuteľnosti na základe zmluvy, je vklad do katastra nehnuteľností. Vklad je jedným zo spôsobov zápisu do katastra nehnuteľností, vykonáva ho katastrálny odbor okresného úradu na základe povolenia na vklad. Proces, ktorý vedie k zmene vlastníctva nehnuteľnosti, t.j. k povoleniu na vklad, sa nazýva konanie o návrhu na vklad alebo katastrálne konanie. Konanie prebieha podľa zákonom stanovených postupov. Kompetentným orgánom na katastrálne konanie je príslušný okresný úrad, v ktorého územnom obvode sa nachádza nehnuteľnosť. Ak sa nehnuteľnosti, pre ktoré chcete vykonať zápis práv vkladom, nachádzajú v územnom obvode viacerých okresných úradov, konať o celom návrhu je oprávnený ktorýkoľvek z príslušných okresných úradov. Okresný úrad, ktorý o návrhu koná, bezodkladne upovedomí o začatí konania dotknuté okresné úrady. Zároveň okresný úrad, ktorý rozhodne o povolení vkladu, zašle jedno vyhotovenie rozhodnutia o povolení vkladu ostatným dotknutým okresným úradom.

Ak sa vám zdá, že zápis do katastra nehnuteľností je zložitý proces, ktorý dokáže zabrať veľa času, máte pravdu. Portál kataster.sk vám pomáha zorientovať sa v problematike zmeny práv k nehnuteľnostiam a zároveň ponúka možnosť vás v konaniach zastupovať. Disponuje profesionálnym tímom špecialistov na dané právo. Stačí si vybrať niektorú z ponúkaných služieb a ďalej sa už trápiť nemusíte.

 

Na začiatku sú zmluvy…

Ak ste sa rozhodli nehnuteľnosť predať či kúpiť, základom pre začatie katastrálneho konania sú zmluvy. Tie vám, v prípade, že sa rozhodnete pre spoluprácu s nami, samozrejme vypracujeme. Zmluvy tvoria prílohu návrhu na vklad. Priložiť bude potrebné dva výtlačky. Podpisy na zmluvách musia byť úradne overené, minimálne podpisy toho, kto nehnuteľnosť prevádza. V prípade predaja nehnuteľnosti je to predávajúci.

 

Ak sa jedná o zápis do katastra, podľa zákona musia zmluvy, verejné a iné listiny:

 

  • byť písomne vyhotovené bez chýb a nesprávností v slovenskom alebo českom jazyku, prípadne v úradne osvedčenom preklade
  • obsahovať správne označenie účastníkov práv k nehnuteľnostiam. V prípade fyzických osôb sa vyžaduje meno a priezvisko, rodné priezvisko, dátum narodenia, rodné číslo, miesto trvalého pobytu; ak sa jedná o právnicke osoby, povinnými údajmi sú názov, sídlo, identifikačné číslo (IČO – ak ho má pridelené), prípadne iné identifikačné údaje
  • označovať právny úkon, jeho predmet, miesto a čas,
  • identifikovať nehnuteľnosti podľa katastrálneho územia, parcelného čísla, registra „C” alebo registra „E”, druhu a výmery pozemku, súpisného čísla stavby, čísla bytu alebo nebytového priestoru, čísla poschodia, vchodu a spoluvlastníckeho podielu na spoločných častiach a spoločných zariadeniach domu a na pozemku. Ak sa jedná o nehnuteľnosť, ktorá je v spoluvlastníctve viacerých vlastníkov, uvádza sa i podiel vyjadrený zlomkom k celku.

Naši stáli klienti sa na nás obracajú s dôverou, vedia totiž, že venujeme potrebnú pozornosť každému detailu tak, aby boli pri prevode nehnuteľností v maximálnom bezpečí a aby zápis do katastra nehnuteľností mohol byť vykonaný bez zbytočných prieťahov.

Smer kataster

Ako sme písali o pár riadkov vyššie, zmluva je prílohou, ktorú musí návrh na vklad do katastra obsahovať.

Na našej stránke môžete nájsť vzor potrebnej zmluvy vďaka čomu si teoreticky návrh na vklad dokážete vypracovať aj sami. Na základe našich skúseností vám ale radíme, aby ste si dali zmluvu a návrh na vklad vypracovať. Predsa len, prevod nehnuteľností je proces, v ktorom sa narába častokrát s celoživotnými úsporami. A najmä, každý prípad je individuálny, všeobecný vzor zmluvy nemusí byť pre vás postačujúci. Oplatí sa preto mať istotu, že zmluvy, ktoré podpisujete, váš obchod dokonale ochránia. Ozvite sa nám, zabezpečíme pre vás všetko potrebné rýchlo a komfortne.

Na kataster bude v niektorých prípadoch potrebné priniesť aj ďalšie prílohy. Napríklad ak vás bude zastupovať v konaní splnomocnenec, prílohou bude dohoda o splnomocnení s vašim overeným podpisom. Ak bude k pozemku zriadené vecné bremeno, prípadne, ak sa bude pozemok rozdeľovať alebo zlučovať, prílohou k návrhu na vklad do katastra bude tiež geometrický plán.

Po prijatí návrhu na vklad kompetentný pracovník katastra opatrí návrh úradnou pečiatkou s vyznačeným dátumom, hodinou a minútou doručenia návrhu. Presný čas doručenia je dôležitý z hľadiska poradia zápisov. Ak by totiž bolo doručených viac zmlúv týkajúcich sa predmetnej nehnuteľnosti, ako prvá bude zapísaná tá, ktorá prišla najskôr. Základný poplatok pri podaní návrhu na vklad je 66 €, kedy by mal byť vklad zrealizovaný v lehote do 30 dní, zrýchlený vklad do 15 dní je spoplatnený sumou 266 €.

Obráťte sa na nás, poradíme vám, ako zabezpečiť, aby ste zápis do katastra mali vykonaný rýchlo a pohodlne.

Návrh na vklad do katastra nehnuteľností elektronicky? Môžete ušetriť až 50% z poplatkov!

Návrh na vklad nemusíte podávať osobne. Je to možné aj elektronicky po splnení určitých podmienok. Tou základnou je mať možnosť podpísať návrh aj prílohy, u ktorých sa podpis vyžaduje, kvalifikovaným elektronickým podpisom. Ten zodpovedá vlastnoručnému podpisu na dokumentoch v listinnej podobe. V prípade, že má dokument obsahovať úradne overený vlastnoručný podpis, je potrebné pri elektronickom podaní kvalifikovaný elektronický podpis opatriť časovou pečiatkou, ktorá vám bude priložená pri podpise automaticky. Časová pečiatka je údaj o tom, kedy bol kvalifikovaný elektronický podpis vytvorený.

Nakoľko sa vznik, zánik či zmena vlastníckych práv k nehnuteľnosti uskutočňuje na základe zmluvy, elektronický návrh na vklad do katastra musí obsahovať kvalifikovaný elektronický podpis všetkých účastníkov konania, podobne ako v listinnej podobe ich vlastnoručné podpisy. Ak je účastník konania poverí inú osobu na jeho zastupovanie na základe splnomocnenia, k návrhu na vklad je nutné priložiť aj dohodu o splnomocnení. Tú je možné vytvoriť ako elektronický dokument podpísaný kvalifikovaným elektronickým podpisom splnomocniteľa s časovou pečiatkou a kvalifikovaným elektronickým podpisom splnomocnenca, alebo ako dokument v papierovej podobe, ktorý treba, rovnako aj všetky ostatné listinné dokumenty tvoriace prílohu, podľa zákona o e-Governmente konvertovať do elektronickej podoby oprávnenou osobou. Uvedené neplatí, ak elektronické podanie realizuje advokát a zmluva obsahuje autorizačnú doložku a jeho kvalifikovaný elektronický podpis. Rovnako môže elektronické podanie uskutočniť aj notár, ak zmluvu vyhotoví vo forme notárskej zápisnice a opatrí kvalifikovaným elektronickým podpisom.

 

Radi vám pripomíname možnosť, že celý proces vkladu do katastra vybavíme za vás. Sme jednotkou v danej problematike, spolupracujeme len s overenými profesionálmi a vďaka našim skúsenostiam našim klientom garantujeme spokojnosť so službami, ktoré poskytujeme.

 

 

Poplatok uhradíte v deň podania návrhu na vklad

V deň, kedy návrh na vklad do katastra doručíte, ste povinný uhradiť poplatok za vklad podľa sadzobníka správnych poplatkov. Je potrebné si dopredu rozmyslieť, či budete žiadať o zrýchlený vklad v lehote do 15 dní alebo o štandardný, ktorý by mal kataster vybaviť v lehote do 30 dní. Po uhradení poplatku už totiž nie je možné štandardný vklad zmeniť na zrýchlený ani prípadným doplatkom. Naopak, ak by náhodou správny orgán v prípade, že ste žiadali o zrýchlený vklad, nerozhodol v lehote do 15 dní, rozdiel medzi štandardným poplatkom a poplatkom za zrýchlený vklad do katastra vám vrátia. O vrátení poplatku v plnej výške rozhodne okresný úrad v prípade, ak sa nemohol vykonať úkon alebo nemohlo uskutočniť konanie v určenej lehote bez vášho zavinenia. Poplatok vám naopak nebude vrátený, ak bolo konanie zastavené alebo ak bol návrh na vklad do katastra zamietnutý. Ak sú predmetom návrhu na vklad do katastra nehnuteľností právne vzťahy z viacerých druhov právnych úkonov, poplatok sa vyberie za každý právny úkon osobitne.

V prípade, že vás v konaní zastupujeme my, o nič sa nestaráte, všetko vybavujeme my. Vy len dostávate informácie, v akom štádiu sa zápis do katastra, resp. proces vkladu do katastra nachádza.

 

 

Čo sa deje s návrhom na vklad po prijatí?

Bez ohľadu na to, či ste návrh podali osobne alebo elektronicky, návrhu na vklad je na katastri pridelené evidenčné číslo konania. Konania o návrhu na vklad sa označujú písmenom V, poradovým číslom a rokom doručenia (napr. konanie č. V 121/2018). Pre každý návrh na vklad do katastra podateľňa založí nový spisový obal, do ktorého sa ukladajú všetky listiny súvisiace s konaním.

Katastrálny úrad najneskôr na druhý pracovný deň od podania žiadosti o vklad do katastra nehnuteľností vyznačí na liste vlastníctva predmetnej nehnuteľnosti plombu. Plomba informuje verejnosť o tom, že ohľadne dotknutých nehnuteľností prebieha vkladové konanie a že právo

zapísané v katastri je dotknuté ďalšou právnou zmenou. Na liste vlastníctva by sme tak v našom prípade videli označenie PLOMBA VYZNAČENÁ NA ZÁKLADE V 121/2018. Zapísanie plomby je možné vidieť aj na stránkach katasterportal.sk, avšak niekedy s časovým oneskorením niekoľkých dní.

Po vyznačení plomby je spis pridelený na vybavenie vkladárovi, konkrétnemu zamestnancovi okresného úradu s osvedčením o spôsobilosti rozhodovať o návrhu na vklad. Osvedčenie po splnení zákonom stanovených podmienok vydáva Úrad geodézie, kartografie a katastra SR. Vkladár je zodpovedný za preskúmanie zmlúv (či sú v súlade s platnými zákonmi), za preverenie spôsobilosti na zápis do katastra (preverenie náležitostí podľa Katastrálneho zákona) a musí taktiež preveriť oprávnenie prevodcu nakladať s nehnuteľnosťou. To znamená, že musí preveriť či je konkrétna osoba oprávnená nehnuteľnosť predať, darovať, prípadne vymeniť. Ak ide o zmluvu o prevode nehnuteľnosti, ktorá bola vyhotovená vo forme notárskej zápisnice alebo autorizovaná advokátom, vkladár posudzuje zmluvu iba z pohľadu, či je súladná s katastrálnym operátom a či sú splnené procesné podmienky na povolenie vkladu.

Naši klienti si predmetné zmeny na LV nemusia kontrolovať. Všetko pravidelne sledujeme aktualizujeme my, o čom ich okamžite informujeme.

Vklad do katastra nehnuteľností – vznik vlastníckeho práva

Vlastnícke právo k predmetnej nehnuteľnosti vznikne až keď je vykonaný zápis do katastra nehnuteľností, konkrétne do listu vlastníctva danej nehnuteľnosti. Zodpovedný zapisovateľ zapíše nové vlastnícke právo na základe rozhodnutia o povolení vkladu. Rozhodnutie vydá kompetentný vkladár, ak zistí, že sú splnené všetky podmienky pre vklad. V prípade, že nie sú splnené podmienky pre vklad, konanie o návrhu na vklad sa preruší alebo zastaví, čo proces značne predlžuje.

Rovnopis rozhodnutia o návrhu na vklad je doručený všetkým účastníkom konania a nadobúda právoplatnosť dňom jeho vydania. V určitých prípadoch je podľa katastrálneho zákona možné podať proti rozhodnutiu odvolanie.

Ak žiadny z účastníkov konania nepodá proti rozhodnutiu odvolanie a keď sa okresnému úradu vrátia doručenky, spisový materiál sa uloží do archívu (tzv. registratúrneho strediska) katastrálneho odboru okresného úradu. Jeden originál zmluvy sa zároveň založí do zbierky listín.

 

Prerušenie a zastavenie konania o návrhu na vklad

 

Katastrálny zákon presne vymedzuje dôvody, pre ktoré je možné konanie o návrhu na vklad prerušiť alebo zastaviť.

Konanie o návrhu na vklad okresný úrad preruší z jedného alebo z viacerých nasledujúcich dôvodov:

  • ak sa začalo konanie o predbežnej otázke
  • ak účastníci konania nezaplatili stanovený správny poplatok
  • keď bol účastník konania vyzvaný, aby v určenej lehote predložil verejnú listinu alebo inú listinu, ktorá potvrdzuje právo k nehnuteľnosti
  • keď bol účastník konania vyzvaný, aby v stanovenej lehote odstránil nedostatky návrhu a/alebo jeho príloh
  • po dobu maximálne 60 dní, ak to zhodne navrhli všetci účastníci konania
  • ak bolo účastníkovi predbežným opatrením nariadené, aby nenakladal s predmetnou nehnuteľnosťou
  • ak je právo nakladať s nehnuteľnosťou obmedzené podľa osobitného predpisu

 

 

Konanie o návrhu na vklad okresný úrad zastaví z aspoň jedného z nasledujúcich dôvodov:

 

  • ak návrh na vklad do katastra nepodal účastník konania,
  • ak účastník konania odstúpil od zmluvy ešte pred vydaním rozhodnutia o návrhu na vklad
  • v prípade, že už bol vo veci zamietnutý návrh na vklad z niektorého z nasledovných dôvodov: zmluva neobsahovala podstatné náležitosti zmluvy; úkon nebol urobený v predpísanej forme; prevodca nebol oprávnený nakladať s nehnuteľnosťou; prejavy vôle neboli dostatočne určité a zrozumiteľné; zmluvná voľnosť alebo právo nakladať s nehnuteľnosťou boli obmedzené; zmluva odporovali zákonu, prípadne zákon obchádzala či priečila sa dobrým mravom.
  • účastník konania vzal návrh na vklad do katastra späť a ostatní účastníci konania s tým súhlasili
  • ak účastníci konania nezaplatili stanovený správny poplatok
  • ak účastník konania v stanovenej lehote neodstránil nedostatky návrhu na vklad a/alebo jeho príloh
  • ak vo veci koná iný príslušný okresný úrad

 

Aby ste predišli komplikáciám, odporúčame vám obrátiť sa na odborníkov. Sme špecialistami v oblasti prevodov nehnuteľností, v rámci portálu kataster.sk nájdete služby, ktoré pre našich klientov zabezpečujeme. Našou devízou je promptnosť, zameranie na detaily a osobitný prístup ku každému prípadu. Vďaka tomu klientom garantujeme maximálnu právnu ochranu pri predaji či kúpe nehnuteľností, bezproblémový zápis do katastra, profesionálne poradenstvo a kvalitu ponúkaných služieb na najvyššej možnej úrovni.

Celkové hodnotenie
[Spolu: 110 Priemer: 4.7]
Kontaktujte nás
close slider

    [recaptcha]


    * polia sú povinné